Het verkopen van een klein bedrijf voor de maximale waarde aan de juiste kopers op de juiste voorwaarden kan een enorme uitdaging zijn, zelfs voor ervaren bedrijfseigenaren. Het kopen en verkopen van een bestaand bedrijf is een complex proces, dat echter gedemystificeerd moet worden. Op het meest basale niveau is het proces rechttoe rechtaan, net als de aankoop van een enkel voorwerp. De eigenaar van een klein bedrijf verkoopt het object (in dit geval zijn eigen bedrijf) aan een potentiële koper tegen een overeengekomen prijs en wederzijds aanvaardbare voorwaarden. Maar, zoals altijd, zit het venijn in de details – in dit geval hoe de deal is gestructureerd.
Met dat in gedachten, zijn hier vier belangrijke dingen die u moet onthouden als het uw bedrijf is dat wordt verkocht.
1. Begrijp het hele proces.
Hoewel elke bedrijfsverkoop zijn unieke kenmerken heeft, kunnen we een algemeen proces schetsen. Als eerste bepaalt u de waarde van uw bedrijf. Dit helpt bij het vaststellen van een bandbreedte van redelijke prijzen voor het bedrijf. Vervolgens gaat de verkoper (of, vaker nog, de makelaar van de verkoper) op zoek naar potentiële kopers. Zij stellen een biedingsbericht op, een informeel document dat een basisbeeld schetst van het bedrijf en wat er bij de verkoop inbegrepen is. (Hierover zo dadelijk meer.)
Zodra zich een serieuze kandidaat aandient, voert die geïnteresseerde partij een due diligence uit om na te gaan of de beloften in de aanbiedingsdocumenten overeenstemmen met de realiteit van het bedrijf. Als dat onderzoek naar tevredenheid van de koper uitwijst, onderhandelen de partijen over de belangrijkste voorwaarden, inclusief maar niet beperkt tot de prijs. Tot slot, nadat u tot een koopovereenkomst bent gekomen, voert u alle noodzakelijke juridische formaliteiten uit. Dit betekent dat u de contracten opstelt, controleert en ondertekent.
Uiteraard kan dit proces veel gecompliceerder zijn, zoals vaak het geval is bij beursgenoteerde ondernemingen. Voor de meeste kleine tot middelgrote bedrijven is dit echter de gebruikelijke gang van zaken.
Aanbevolen: OvernameAdvies.nl
2. Zorg dat u de juiste hulp aan boord krijgt.
Het is belangrijk om u op één lijn te brengen met de juiste verkoopmakelaar of vertegenwoordiger voor ondersteuning en begeleiding voordat u de eerste stappen zet, vooral als u nog nooit eerder een bedrijf hebt verkocht. Idealiter is dit een persoon met bewezen expertise en bekendheid met de huidige stand van zaken in de industrie van uw bedrijf. Uw verkoopmakelaar handelt in het beste belang van uw bedrijf bij het vinden van de juiste koper. Zij kunnen u bijstaan met advies en vertegenwoordiging gedurende het hele proces.
Een goede agent zal u ook helpen om andere waardevolle teamleden veilig te stellen. Dit kunnen onder meer een ervaren bedrijfsevaluatie-expert en een gespecialiseerde advocaat of CPA zijn die u kunnen adviseren over de fiscale implicaties van uw verkoop. Zelfs als u een klein bedrijf verkoopt, kan het een grote onderneming zijn.
3. Laat uw potentiële kopers het geld zien.
In tegenstelling tot het verkopen van uw fiets via de lokale advertenties, vereist de verkoop van uw bedrijf een formele beoordeling van hoeveel uw bedrijf precies waard is. Gekwalificeerde potentiële kopers zullen de zekerheid willen hebben dat uw bedrijf uw vraagprijs waard is.
Een juiste waardebepaling van uw bedrijf en de activa beschermt zowel u als uw koper, dus het is in uw eigen belang om dit goed te doen. In het ideale geval wilt u een reeks potentiële waarden die gekoppeld zijn aan specifieke markt- of verkoopfactoren. Cashflow, intellectuele eigendom, financiële overzichten, klantenbestand en managementteam kunnen allemaal een rol spelen in de transactie. Als de omstandigheden veranderen of de onderhandelingen zich in nieuwe richtingen ontwikkelen, hebt u een beter idee van hoe die ontwikkelingen de verkoopprijs moeten beïnvloeden.
Door op een relatief transparante manier de werkelijke waarde van uw bedrijf aan te tonen, heeft u ook een betere kans om de uiteindelijke verkoopprijs voor uw bedrijf te maximaliseren en zo het best mogelijke resultaat te behalen.
Tip: Snel je bedrijf verkopen 4. Bescherm vertrouwelijkheid en behoud het juiste niveau van transparantie.
Niet elke op handen zijnde verkoop zal worden gesloten, en niet elke onderhandeling zal succesvol eindigen in een koopovereenkomst. Dat is slechts één reden waarom het van cruciaal belang is om een geheimhoudingsplicht in te stellen tussen uw bedrijf en potentiële kopers. Verkoopagenten helpen op dit gebied, maar op een bepaald moment zult u waarschijnlijk ook een sterke geheimhoudingsovereenkomst, of NDA, willen laten ondertekenen door de potentiële kopers. Het is belangrijk om niet te beknibbelen op dit punt. Neem de diensten van een ervaren bedrijfsadvocaat in dienst om een stevige NDA op te stellen die de belangen van uw bedrijf zal beschermen en tegelijkertijd lastige voorwaarden zal vermijden die een gekwalificeerde koper zouden kunnen afschrikken.
Ondernemers die vragen: “Hoe moet ik me voorbereiden om mijn bedrijf te verkopen?” hebben vaak zo hard gewerkt aan de dagelijkse activiteiten dat ze nooit veel tijd hebben besteed aan het nadenken over een exit-strategie. Daarom is het zo belangrijk om elk van de punten in deze gids methodisch te benaderen. Informeer uzelf en bouw uw knowhow op als het gaat om het zoeken naar een nieuwe eigenaar. Besteed tijd aan het bepalen van een verkoopprijs, het leren kennen van bedrijfsmakelaars en het doorlichten van zakelijke kopers. Het maakt niet uit welk type bedrijf u runt, als u uw huiswerk doet, vergroot u uw kansen om de verkoop te bereiken waarop u had gehoopt.